Thursday 19 July 2012

info menarik! (lubang besar)-PART 2

DIAVIK DIAMOND MINE KANADA
ini adalah lombong berlian di daerah utara Northwest Territories,kanada, sekitar 300 KM (186 batu) utara Yellowknife. ia telah menjadik bahagian penting untuk ekonomi daerah hingga mampu mengaji 700 pekerja dan menghasilkan 8 juta karat (1600kg) berlian setiap tahun. tapak galian adalah dimiliki oleh syarikat antara Harry Winston Diamond Corporation dan Diavik Diamond mine inc, anak syarikat rio Tinto group. usia lombong ini dianggar 16-22 tahun.

sumber gambar sini

MIRNY DIAMOND MINE SIBERIA
Lombong buatan manusia yang kedua terbesar didunia ini merupakan lombong berlian yang terletak dipinggir mirny, sebuah bandar kecil di siberia timur. Galian ditemui pada  13 jun 1955oleh ahli geologi soviet yurikhabardin,ekaterina elagina dan viktor avdeenko semasa ekspedisi amakinsky. galian adalah 525 m (1720 kaki) dalam dan mempunyai diameter 1200 m (3900 kaki). ruangan udara di atas lombong ditutup untuk helicopter kerana beberapa kejadian dimana mereka disedut oleh aliran udara kebawah.

sumber gambar sini

DARVAZA GAS CRATER TURKMENISTAN
denweze adalah kawasan yang kaya dengan gas asli. mengikut sejarah, ahli geologi pada tahun 1971 secara tidak sengaja menemui sebuah gua bawah tanah yang penuh dengan sumber gas asli. malangnya tanah dibawah telah mengalami runtuhan dan meninggalkan lubang besar dengan diameter sekitar 50-100 m. untuk mengelak pembuangan gas beracun, maka telah diputuskan gas yang keluar akan dibakar. geologi berharap api akan padam selepas beberapa hari tetapi gas terus membakar selepas itu. ada beberapa tempat diseluruh dunia yang penduduk percaya adalah pintu keneraka. 

sumber gambar sini

kebanyakan lubang-lubang besaq neh..manusia yang buat..
sumber: majalah ujang

No comments:

Post a Comment