Wednesday 18 July 2012

::apa aku belajar sejak menganggur::

mungkin anda yang diluar sana xberkesempatan melalui apa yg aku lalu neh..siapa xgembira bila saat ijazah digenggam..saat itu jugak kita berjaya menyandang jawatan yg boleh dibanggakan didunia pekerjaan..anda mmg bertuah..itu yang aku rasa..bla tanpa kerja kita mmg rasa rendah diri..tp mungkin ini masanya.. ALLAH nak tunjuk..dan nak aku sedar..supaya jgn terlalu pentingkan diri..boleh saja aku pergi menjelajah bandar2 besar mencari punca rezeki..tp selepas beberapa interview..yang mana aku dpt kerja tu..tp terpaksa aku tolak kerana beberapa sbb..beberapa persoalan muncul dlm kepala..mungkin..Allah xizinkan aku pergi jauh.. rumahku dikampung neh dihuni oleh dua orang warga emas umur 60+.. selama aku duduk mentelaah di uni dulu..xpernah pon aku sedar yang dua orang tua ku tu..betul2 dah tua...sgt..kami semua anak2 duduk berjauhan dan pulang hanya bla berkesempatan..bla lma aku dirumah neh..baru aku sedar..ayah yang masih teguh membanting tulang sudah xpunya kudrat yang banyak mcm dlu..mlmnya dia tidur awal..mengumpul tenaga untuk terus menabur jasa pada tanah..pendengaran ayah dah makin lemah..terpaksa diulang beberapa kali supaya segala butir perkataan dpt diserap seadanya..hendak kemana2 pon..dia selalu ajak aku atau adeqku menemani..penat n xlarat dah sebati dibibir..wajah dia dah xsesegar seperti aku lihat waktu mula2 masok uni dulu..mak pulak..masih kelihatan kuat jika dibandingkan dgn ayah..namun saket2 badan xpernah pergi dari tubuh tua itu..


dan rasanya dah lma aku tinggalkan mereka..dah lama aku hanya bertanya khabar mereka hanya melalui corong telefon..terlalu lama aku xamati wajah2 tua tu sampai aku xsedar betapa usia telah memamah tubuh mereka...


dan sekarang aku sedar..aku terlalu mengejar impian sampai aku lupa mereka yang sentiasa bersama aku susah dan senang dibelakang..aku selalu makan mcd..kfc..pizza dan segala mcm makanan lazat mewah tp aku lupa mereka hanya makan nasik dan ikan..hari2..aku selalu keluar berhuha..huha ngan rakan2..sampai aku lupa saat aku bergembira tu mereka dibelakang neh sedang ligat memikirkan..aku cukup duet x..sihat x..aku lupa..mereka xpernah merungut.. TERIMA KASIH YA ALLAH..sekurang2nya aku diberi kesempatan untuk sedar..


aku diberi kesempatan melihat hari2 kedua orang tuaku..melihat bagaimana tubuh itu bergerak perlahan..bagaimana tubuh itu cuba bertahan dibawah terik mentari..bagaiman tubuh itu nyenyak tidur selepas solat isyak...sekurang2nya..aku masih diberi kesempatan..bersama mereka yang dah lama aku abaikan..saat mereka tidur..hati ini selalu takut..takut esok..aku xlagi mendengar..namaku disebut oleh mereka..mereka yang amat aku sayang..


kini aku cuba siapkan diri..menerima apa jua ketentuan ALLAH..bla2 masa saja aku akan kehilangan ibubapa merangkap sahabat sejatiku ini..mungkin aku pergi dulu..andai tersurat mereka bakal tinggalkan aku dulu..ingin aku pastikan mereka pergi penuh senyuman..semoga mereka tahu..aku sentiasa ada untuk mereka..sentiasa..


wahai anak..jgn biarkan kedua org tuamu begitu sahaja..ya mereka xpernah meminta..tp sedarlah..hari2 mereka lebeh gembira andai kita ada bersama..mereka makin tua..bila kita maken dewasa

No comments:

Post a Comment