Friday 25 May 2012

:: aku syg negaraku ini ::

sekarang..lagik xabes PRU..hari2 mata,telinga neh dihidangkan dgn politik..buka lah paper part mna pon..sukan..? hiburan? isu lam negara dah sah2 lah..suma bermain ngan politik..sama ada tersurat atau tersirat..xbnyk..sikit mesti ada berbaur politik..kadang2 maken tawar rasa hati nak bca paper dan jugak menonton berita..cemuih! ramai org ska bercakap dari bertindak..yg bertindak plak..adeyh..cam xbertamadun plak..biar lah mereka2 neh trus dgn ideologi dan pandangan masing2..siapa lah aku yg xarif pasal politik neh nak berbicara..aku pon salah seorang lalang yg dikatakan lam video matluthfi neh..




heh..waloupon aku neh xminat sgt pasal politik..xbermakna aku xamek tau lansung..lgpon aku dah daftar sbgai salah sowank pemilih/pengundi..anda..?? =) pilih lah yg mna berkenan dihati..negara bagaimana yg anda harapkan.. "action speaks louder than words"...
selain dari isu politik neh..aku rasa..bkn rasa dah neh..lam paper tiap2 ari ada kes bunuh..kes culik.itu baru bca kat dada2 akhbar..yg kita rakyat biasa neh xthu..?mungkin bnyk lg..makin menakutkan..mak n ayah dah risau nak bg anak2 keluar..kalo zaman kita nanti..? mungkin anak2 terkurung ja lam umah sbb kita xberani nak bg mereka keluar umah.. xperlu lah kot nak letak gambar lam blog neh..anda boleh selak sendiri akhbar2 yg bersepah dipasaran..kalo tak pon korek saja di internet.. manusia maken ilang sifat "manusia"..agaknya sbb bnyk makan daging..perangai pon dah nak mcm karnivor..itu kes yg melibatkan sesama manusia..kalo kes yg melibatkan haiwan??kucing??anjing??..xdak ka sifat kasihan..nyawa haiwan2 tu pon milik ALLAH..jgn seska hati ja wat xtahuan..seksa..kerat anggota badan..rasa bangga ka bla leh wat cen2..?rasa best?..huh! haiwan tu dah sah2 la kalo wat salah pon dia xdak akal sebagaimana kita manusia neh ada..kenapa bertindak mcm kita pon xpunya akal..?mna sifat kita sebagai khalifah dimuka bumi..?jadik dripada bertekak sana..sini..berteriak kau..aku..menunding jari sesama kita..apa kata sama2 kita carik jln penyelesaian kepada masalah neh..siapa tahu..mungkin satu hari nanti anda mangsa bunuh 2..anda yg polis jumpa terlantar tanpa nyawa dilorong2 kecil..kalau tidak anda..mungkin keluarga..atau sahabat2 anda..atau mungkin..aku sendiri.. kita xthu..untuk manusia kerdil dan kecil dan mungkin xmampu memberi impak kepada negara neh..hanya kepada ALLAH saja mampu dipanjatkan doa..semoga bumi Malaysia..terus jadik tempat yg selamat.. INSYAALLAH..


my blackie



No comments:

Post a Comment