Wednesday 9 May 2012

bahagiakan ibu bapa mertuamu.. =)

aku tak kawen lg..yep! tp xsalah rasanya kalau aku karang sedikit pandangan ikhlas aku kat sini. hal melibatkan mertua dan jugak menantu. bru tadi aku dengar leteran ibu tersayang pasal menda neh..walaupon bkn msa aku lg..tp tergerak juga hati ini untuk berbicara.seorang warga emas meluahkan perasaan terkilannya terhadap menantu kepada ibuku..terguris hati org tua itu sbb menantu sudah lma xbalk kerumah si ibu.xpasti apa masalah yg mereka alami dan aku jugak rasa aku xpatot amik tahu terlalu bnyk pasal hal dalaman keluarga org lain. satu cerita lg..cerita keluar dari mulut si bapa..kisahnya begini..dipertengahan jln dia kerumah anak dan menantu dia mengajak isteri tersayang singgah makan digerai makan dahulu kerana khuatir tidak dipelawa makan dirumah anak menantu nanti.ya! mmg tepat dugaan sibapa..bkn sahaja tidak dipelawa makn dirumah malah air juga tidak dijamu oleh si menantu..walaupon si  bapa bercerita dgn nada ketawa..namun ketahuilah..luka dihati tidak siapa tahu..
aku bkn seorang yg terlalu pandai dlm soal agama..tapi aku tahu tarafnya seorang mertua sama dgn ibu dan bapa sendiri..bkn restu ibu bapa anda sahaja yg kita cari waktu mahligai perkahwinan ingin dibina tp juga restu ibu bapa pasangan anda sebagai salah satu resepi kebahgiaan sesebuah keluarga..kasihanilah mertua..ya..kita mungkin xsuka bila mertua tinggal di kampung dengan kemudahan asas yang kadangkala xsehebat kita..pernahkan terlintas diminda dan hati..kita bertanggungjawab menguruskan semua tu untuk mereka..tapi kita tinggalkan mereka..pernahkah kita terpikir..kadang2 kitalah punca terputusnya ikatan keluarga antara anak dan ibu bapa angkara kedegilan kita lantas menarik pasangan supaya turut mengabaikan ibu bapanya..
ibu2 tua..ayah2 yg berusia..mungkin ada salah dan silap mereka pada kita dahulu..tapi maafkan lah mereka..ada antara mereka bkn golongan terpelajar..pandai dan kaya sebagaimana kita..rendahkanlah egomu untuk mereka yg kita xthu mungkin esok..lusa akan dijemput illahi..mahukah kita melihat pemergiaan mereka tanpa sempat kita meminta supaya segala dosa diampun..?
Insyaallah satu hari nanti kita jugak akan berstatus mertua untuk menantu kita..layan lah mertua kita sebagaimana kita nak menantu kita nanti layan kita..semoga kita menjadi anak dan menantu yang baek..~ =)

maafkan aku..kalau ada kata2 yg mengguris..baris ayat yang menghiris hati..aku juga seorang anak..aku juga sedang cuba menjadi insan yang lebih baik..

No comments:

Post a Comment