Wednesday 6 March 2013

Thalassemias

pagi td bla masok ja bilik guru, aku dikejutkan oleh pertanyaan kawan seangkatan.. akak ajar kelas 1 fathonah x? aku jawab..a'ah ajaq..kenapa?

rupanya ada bdk klas aku...meninggal..tersentak..lidah aku kelu..tetba aku sebak..sayangnya Allah pada dia..baru tujuh tahun..Allah dah jemput dia kembali..pelajar tersebut mmg aku tau dia saket,cuma aku xpasti apa saket dia..warganegara indonesia, acheh..tp dah lma menetap di malaysia selepas tsunami melanda acheh..kebelakangan neh aku jarang berkesempatan masok kekelas dia..lgpon dah seminggu xdtg sekolah..

baru tadi aku tau..dia ada Thalassemias..atau aku lebeh suka panggil talasemia.. Ya Allah..selama neh aku xpernah pon nak amek tau apa itu talasemia.. ada pelajar aku yang lain tanya.. "talasemia tu apa cikgu?" terdiam aku nak menjawab.. dan malam neh aku cuba search.. "thalassemia" itu apa..

Talasemia neh ada penyakit darah yang melibatkan pemindahan gen dari keturunan..penyakit neh menyebabkan tubuh xdpt menghasilkan darah merah yang sehat secukupnya dan jugak kurangnya hemoglobin..fungsi hemoglobin plak mengangkut oxygen keseluruh badan..jadik bila kurangnya hemoglobin..oxygen xdpt dihantar dengan keseluruhan..sbb tu murid aku tu..leteh ja..xbermaya..pucat..

talasemia neh terjadik bila 2 orang yang berkahwin merupakan pembawa gen talasemia.. sbb jadik pembawa plak bila salah seorang yang berkahwin ada gen talasemia..jadik dia akan jadik pembawa..bila pembawa kawen dengan pembawa..maka risiko anak dapat talasemia..sgt..tinggi..ini terbukti..bila murid aku td tu..adek dia pon turut berpenyakit yang sama.

jadik sbb tu lah kna check dlu seblom kawen.. kesian juagak dekat murid aku tu..dia bkn datang dari keluarga yang sgt senang..atau kaya..jadik..dia sukar untuk dapat rawatan yang sewajarnya.. semoga keluarganya..tabah.. AL-Fathihah.. semoga Roh adek cut putri ramadhani ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.. Amin..

kalo nak baca lebeh lanjut..leh klik sini

No comments:

Post a Comment