Saturday 9 February 2013

sekolah: seronok

seronok plak rasa bla bergelar guru neh..walopon sekolah swasta xmenjanjikan gaji yg bleh wat mata bling2.. teruja sgt..
dulu aku pon mcm mereka-mereka yang lain..sekolah hanya tempat belajar..kebanyakannya plak ilmu duniawi..bila masok skolah swasta yg berstatus sekolah agama rakyat neh..persekitaran sgt berbeza..
hampir 90% guru bukan diasuh dlm bidang pendidik..ada yg dtg dr kursus undang-undang..kejuruteraan..akaun dan lain2..kami terdidik menjadi pendidik secara pengalaman..bkn dari kelas..dan aku masih belajar..belajar menjadi pendidik yg mampu mendidik dgn cemerlang..
sejak aku masok sekolah neh..baru aku kenal apa itu qasidah..yg seblom neh xpernah aku ambil tau..jahilkan aku? hati jugak selalu tersentuh dgn kanak2 sekolah rendah yg mampu berdiri menjadi imam sedari umur baru mencecah 10 ke seblas tahun...malah tanpa ragu..ustaz-ustaz dan guru berdiri dibelakang menjadi makmum..bkn seorang dua yg terasuh..tp hampir semua mampu menjadi imam..dihati kecil terdetik..masih ada lg penyinar dalam islam..dan aku tahu..ilmu yg murid-murid sekolah rendah tu ada..tentang islam lagi tggi pada aku..aku bnyk belajar dari mereka..semoga pemuda pemudi harapan agama semakin bertumbuh dari hari ke hari..seronok bila murid-murid xpernah rasa malu memakai kopiah dikepala bila ada program dgn sekolah lain..aku bersyukur..Allah beri peluang kepada aku berada disini..sesuatu yang dulunya xpernah aku fikir..

QASIDAH YA HA NA NA

1 comment:

  1. Alhamdulillahh...kadang2 ada sebab Allah beri kita sesuatu, selamat menjadi pendidik!

    ReplyDelete